Welcome to My Blog!

This is Boxer Template Demo Site
Follow Me

मुर्दासँग ५० वर्ष



By  Unknown     1:31 AM    Labels: 

झमझम पानी परिरहेको छ । आकाशबाट खसेका पानीका थोपा मेरो टाउकोमा तप्प खस्छन्, भुइँमा झर्छन् र बागमतीमा मिसिन्छन् ।

खण्डहर भश्मेश्वर घाट । लस्करै चिता । तर, आज एउटाबाहेक अरु चिता खाली छन् ।

पल्लोछेउको एउटा चितामा शव जलिरहेको थियो । मलामी थोरै थिए या आएर पनि गइसकेका हुन्, ६–७ जना मानिसमात्रै थिए । कोलाहल, भीडभाड र मृत्युशोकमा डुबिरहने पशुपति आर्यघाट सम्भवतः पहिलो पटक शून्य देखें ।

बलिरहेको चिताबाट एक मुस्लो धूँवा निस्कियो, मेरो नाकमा ठोकियो र हावामा हरायो । कस्तो पीरो धूँवा !

पोहोरको भूकम्पबाट खण्डहर बनेको पाटीको भग्नावशेष पन्छाइँदै थियो । “खै कहिले बन्ने हो !” मलामीमध्ये एउटाले अनुहार बिगारेर बोल्यो ।

“इँटा–माटो पन्छाउनै वर्ष दिनभन्दा बढी लाग्यो, जग हाल्न त झन् कति समय लाग्न हो,” फुस्स चुरोटको धूँवा उडाउँदै अर्कोले थप्यो ।

आएको अर्कै कामका लागि हो । म त यहीँ अल्झिएछु । एकछिन पानीले बिथोल्यो । केही बेर त्यहाँको दृश्यले । आर्यघाट पुगेपछि मलाई जीवनको अन्तिम दृश्यले घोच्न थाल्छ । त्यसो त नश्वर शरीर लिएर जन्मिएपछि मृत्यु अनिवार्य सत्य हो । स्वाभाविक/अस्वाभाविक जे–सुकै होस्, मृत्यु प्रिय कुरा कुरा हुँदै होइन । र त, तर्सिन्छन् मान्छेहरू ।

धेरै बेरपछि मैले खोजेका पात्र आए– ज्ञानप्रसाद आचार्य । आर्यघाट आएपिच्छे नै म उनलाई देखिरहन्छु । तर, कुराकानी भने भएको छैन । उनी शव जलाउनेमध्ये सबैभन्दा पुराना हुन्– यत्तिसम्म सुनेको छु ।

“आज त धोती कछाडमा हुनुहुन्न नि !” मैले ‘आइसब्रेक’ गरें ।

“दुई दिन भइसक्यो लाश छुन नपाएको, तपाईं के–को धोती कछाडको कुरा गर्नुहुन्छ ?” उनले प्वाक्कै बोलिहाले ।

धत् म पनि ! खाली चिता देख्दा–देख्दै त्यस्तो सोध्न नहुने ।

“भन्नुस् किन भेट्न बोलाउनु भएको ? लाश जलाइदिनु पर्यो ?” गह्रौ आँखा पारेर उनले सोधे ।

“हैन हैन । आज तपाईंसँग केही कुराकानी गर्छु, मसँग बोल्नु त हुन्छ नि है ?” मैले भेट्नुको तात्पर्य खुलाएँ ।

उनी हत्तपत्त कसैसँग बोल्न मान्दैनन् । त्यसमाथि मनको कुरा खोल्नु त झन् बागमती कञ्चन तुल्याउनुजत्तिकै गाह्रो रहेछ ।

“आऊ नानी यता बसेर कुरा गरौं,” नजिकैको फलैंचामा बोलाए ।

मन ढुक्क भयो ।

० ० ०

उनको घर काठमाडौंकै थानकोट हो । उपत्यका छिर्ने चार भन्ज्याङभित्रकै भए पनि बाल्यावस्थामा निकै दुःख पाए । खान लाउन असाध्यै गाह्रो थियो । आफ्नो जग्गा–जमिन नहुँदा बाबुले सार्वजनिक जग्गामा सानोतिनो छाप्रो बनाएका थिए । हातमुख जोर्नै दुःख भएपछि उनी कामको खोजीमा भौतारिँदै पशुपति आर्यघाट आइपुगे ।

एक सुका भाडामा लहरी चढेर पशुपति आइपुगेका हुन् रे उनी ! पढेलेखेका थिएनन्, काम भेट्टाए– शव जलाउने दाउरा बोक्ने । उमेरले भर्खर १२ टेकेका थिए । एउटा शव जलाउने दाउरा बोकेबापत उनले १२ रुपैयाँ पाउँथे । तर, दाउरा ल्याउन निकै गाह्रो हुन्थ्यो । दाउरा ओसार्ने क्रममा उनी कहिलेकाहीँ शव बोक्न पनि जान्थे ।

वीर अस्पतालदेखि शव बोकेर उनले पशुपतिसम्म पुर्याएका छन् । त्यसबेला धेरैजसो काँठ क्षेत्रका मानिसले पशुपति ल्याएर शव जलाउँथे । मान्छे लगाएर शव जलाउने प्रचलन बसिसकेको थिएन । दाउरा र शव बोक्दा बोक्दै उनले शव जलाउन पनि सिके ।

शव बने साथी

१५–१६ वर्षकै उमेरदेखि शव बोक्ने र जलाउने काममा पोख्त हुन थालेपछि शवहरु नै उनका साथी बने । बिहान उदायचलदेखि अस्तायचलसम्म मात्र होइन, कहिले त मध्यरातसम्म पनि उनी आर्यघाटमै हुन्थे । आर्यघाट उनको घरजस्तै बन्यो । आर्यघाट टेक्दा जुँगाको रेखी बसेको थिएन । अहिले दाह्री फुलिसक्यो । शिरदेखि घाँटीसम्म कालो रौं देख्नै मुस्किल हुन्छ ।

उनलाई आफ्नो पेसाप्रति हीनताबोध कहिल्यै भएन । मानिसको मन न हो– सुरुसुरुमा शव जलाएर कोठामा पुगेको दिन दिगमिग लाग्थ्यो । खाना खान मन लाग्दैनथ्यो । बिस्तारै बानी पर्दै गयो । त्यसैमा अभ्यस्त हुन थाले उनी ।

मनमनै लाग्थ्यो– शव जलाउने जस्तो पवित्र पेसामा लाग्न पाएको छु, खुसी नै हुनुपर्छ । भन्छन्, “मृत्युसंस्कार जीवनको अन्तिम कर्म पनि हो । त्यसो त हिन्दू संस्कारमा शवलाई भगवानसरह नै पुजिन्छ । यही सोचेर म आफूलाई धन्य ठान्छु ।”

सुरुसुरुमा घरपरिवार र इष्टमित्रले उनलाई यस्तो काममा नजान अनेक सल्लाह दिए । परिवारले कैयौंपल्ट शव जलाउने काम छाड्न भने । कतिपय आफन्तले मुर्दा जलाउने भनेर हेयभाव राख्दा उनलाई पीडा हुन्थ्यो ।

तर, पनि उनले यो पेसा छाडेनन् । शव जलाउन त छाडूँला तर त्यसपछि कहाँ जाने ?

यही प्रश्नले उनलाई झस्काउँथ्यो ।

काम खोज्दै पशुपति आइपुगेका ज्ञानप्रसादको दिनचर्या बन्यो– शव जलाउने, चिता तयार गर्ने, मृत शरीरका वस्त्र फुकाउने, दागबत्तीसँगै आगो सल्काएर शवलाई खरानी बनाउने र अस्तु छुट्ट्याएर चिता पखाल्ने ।

“भाग्यले ठोसेपछि बाँसले घोचीघोती मृत शरीरलाई खाग बनाउँदै जीवन बित्यो,” अनुहार खुम्च्याउँदै उनले भने ।

उनले दिनमा तीन वटासम्म शवको दाहसंस्कार गरेका छन् । गरिबदेखि धनीसम्मका शव जलाएका छन् । कतिले दुई–चार सय थमाइदिएका छन् । कतिसँग शव जलाउने पैसासमेत नभएकाले बिनापैसा पनि सद्गत गरिदिएका छन् ।

आगोको लप्कामा रापिएर शव जलाउन सजिलो छैन ।

“हेर्नुस् त, अस्ति आँखीभौं नै डढ्यो,” उनले खौरिएसरह भएको आँखीभौं देखाए ।

“आगोले हात पाखुरा नपोलेको त दिनै हुन्न,” उनी भन्दै थिए, “दुःख भयो भनेर काम छाडी हिँडेको भए जहान छोराछोरी भोकै पर्थे । कष्ट सहेरै भए पनि काम गरिरहेको छु ।”

दुःख गरेर खाँदा पनि दुःख दिने कति छन् कति । आर्यघाटतिर बरालिएर हिँड्नेदेखि मलामीसम्मको हन्डर बेहोरेका छन् उनले ।

हिजोआज बेरोजगार जस्तै

काम सुरु गर्दाताका वीर अस्पतालदेखि काँधका छाला खुइल्याएर शव बोक्दै ल्याएर जलाउँदा उनले ६० रुपैयाँ पाउँथे । अहिले त्यहीँ आएका शव जलाएबपात १०८० रुपैयाँ पारिश्रमिक पाउँछन् । तर, उतिबेला र अहिलेको खर्चमा आकास–पातालजत्तिकै फरक छ । दिनकै काम पाइन्छ भन्ने टुंगो छैन ।

जति शवमा आगो झोसे पनि र रोटीझैं आगोमा सेकिए पनि जीवनका दुःख सकिएनन् । घर बनाउन त परैको कुरा– जग्गासमेत जोड्न सकेनन् । दुई वटा जहान–परिवार छन् उनका । कहिलेकाहीँ त लालाबाला भोकै पनि परे । घाट व्यवस्थापनले सात–सात दिनमा पैसा भुक्तानी गर्छ । हिजोआज त सात दिनमा एउटामात्रै शव जलाएको पैसा पाउँछन् उनले ।

“तीन दिन भयो शव छुन नपाएको,” उनले सुनाए, “त्यत्ति पैसाले के गर्नू ?”

अहिले पशुपति आर्यघाटमा विद्युतीय उपकरणबाट शव जलाइन्छ । मेसिनमा शव जलाउन थालेपछि भष्मेश्वर घाट सुनसान छ । दिनको एउटा–दुइटा शव आउन पनि मुस्किल हुन्छ । मेसिनमा शव जलाउनुभन्दा अघि औसत ३० शव आर्यघाट ल्याइन्थे ।

अहिले ३२ जना शव जलाउने ब्राह्मण, लाश जलाउने दाउरा र जलाएर बाँकी रहेका ठुटा ल्याउने–लैजाने सय कर्मचारी बेरोजगारजस्तै भएका छन् । शव आउन घटेपछि पशुपति क्षेत्र विकास कोष र आर्यघाट व्यवस्थापनले आफूहरूलाई निकाल्न खोजेको दुःखेसो आचार्य पोख्छन् ।

“जीवन नै आर्यघाटमा बिताइयो, रातदिन मुर्दा पोलेर बल, वैंश र उमेर सकियो, खाली हात त कसरी जान सकिन्छ र ?” भिजेका आँखा लुकाउँदै उनले भने, “जुनसुकै पेसा र कामको पनि आफ्नै इज्जत हुन्छ । चालीसौं वर्ष अन्य क्षेत्रमा काम गरेको भए पेन्सन/उपदान पाइन्थ्यो, तर घाट व्यवस्थापनले हामीलाई त्यसै पन्छाउन खोजेको सुनेका छौं ।” टनाटन शव हुँदा रातबिरात नभनी काम गरेकाले आफूहरुलाई सेवा–सुविधासहित बिदा गर्नुपर्ने उनको माग छ ।

मेसिन सस्तो, घाट महँगो

आर्यघाटभन्दा मेसिनमा शव जलाउन सस्तो पर्ने भएकाले त्यसतर्फ आकर्षण बढेको उनी ठम्याउँछन् । आर्यघाटमा एउटा शवको दाहसंस्कार गर्न घ्यु, कपुर, श्रीखण्ड, पराल, दाउराका स–साना मुठा र दुई क्विन्टल दाउरा लाग्छ । एक किलो दाउराको १० रुपैयाँ पर्छ । ब्राह्मण लगाएर शव जलाउने भए घाट व्यवस्थापनलाई १८ सय रुपैयाँ भुक्तानी गर्नुपर्छ । आफैं जलाउने हो भने ६ सय रुपैयाँमात्रै तिरे पुग्छ । तर, दाउराको अलग्गै पैसा बुझाउनुपर्छ । यो भष्मेश्वर घाटको हो ।

ब्रह्मनालको समीप सर्वसाधारणका लागि एउटा चिता छ, जसलाई आर्यघाट भनिन्छ । त्यहाँचाहिँ शव दाह गर्न ३२ सय रुपैयाँभन्दा बढी सेवा शुल्क तिर्नुपर्छ ।

घाटमा शव जलाउन १० हजार रुपैयाँसम्म खर्च लाग्ने भएकाले पनि विद्युतीय मेसिनतिर आकर्षण बढेको आचार्यले सुनाए । विद्युतीय मेसिनका लागि ३ हजार रुपैयाँ भुक्तान गरे पुग्छ । त्यससँगै समयको बचत पनि हुन्छ । आर्यघाटमा एउटा शव खरानी हुन तीनदेखि पाँच घण्टासम्म लाग्छ भने मेसिनमा आधा घण्टामै काम फत्ते हुन्छ ।

परम्परा पछ्याउनेहरू भने अझै पनि आर्यघाटमै आउने गरेको उनी बताउँछन् । “ब्राह्मणद्वारा नै जलाउनु पर्छ, आफ्नो धर्म–संस्कार र परम्परा छाड्नु हुँदैन भन्ने मान्यता राख्नेहरू जलाएरै दाहसंस्कार गर्न रुचाउँछन्,” उनले भने ।

अरुले जे जस्तो रूपमा बुझे पनि उनका लागि शव जलाउनु पवित्र कार्य हो । हिन्दू धर्मग्रन्थमा पनि शव जलाउँदा निकै पुण्य मिल्ने उल्लेख गरिएकाले उनीहरू पेटी, गन्जी र धोती फेरेरै शव जलाउँछन् । दाहसंस्कार सकेर चिता पखालेपछि नुहाइधुवाइ गर्छन् र शरीरमा धारण गरेको यज्ञोपवित (जनै) फेर्छन् ।

“विधि पुर्याई र चोखोनितो नगरी हामी शव छुँदैनौं,” उनले भने ।

ज्युँदासँग डर लाग्छ

मृत शरीर छुन घिनाउने र मृत शरीरसँग डराउनेको भीडमा उनी यस्ता पात्र हुन्, जसलाई ज्युँदा मान्छेसँग डर लाग्छ । “ज्युँदो मानिसले पो दुःख, कष्ट दिन्छ । मृत मानिस त मरेर गइगयो नि, उसले कसरी दुःख दिनू ?” उनले हाँस्दै भने, “रातभर मसानघाटमा बसेर काम गर्दा पनि मलाई डर लागेन । ज्युँदा मान्छे बरु प्रेत र पिचासजस्ता हुन्छन् । मरेका मान्छेले भन्दा यहाँ बाँचेका मान्छेहरूले दुःख दिइरहेका छन् ।”

दैनिक चार–पाँच वटा शव त विदेशबाटै आउँछन् । उमेर पुगेर मृत्यु भएका र अल्पायुमै जीवन गुमाउने थुप्रै मृत शरीरलाई उनले खरानी बनाएका छन् । आर्यघाट हो, मानिसहरू रुवावासी गर्छन् । जस्तै मानिस पनि आर्यघाट पुग्दा विक्षिप्त बन्छ ।

“भर्खर विवाह–बन्धनमा बाँधिएकाको सिन्दुर, पोते र चुरा मागेर श्रीमान्को शवसँगै जलाउनु पर्दा धेरै पटक दुःख र पीडा बोध भएको छ । ओठ निचोर्दा दूध आउने बालकले पितृवात्सल्य गुमाउँदै दागवत्ती दिँदा मन भक्कानिन्छ । मानिसको मन न हो, मेरो पनि आँखाबाट आँसु आउँछ । पैसा कमाउन गएको छोरो बाकसमा बेरिएर फर्किंदा तिनका बा–आमा भक्कानिएर रोएको देखेको छु, कस्तो पेसामा लागिएछ भनेर थकथकी पनि लाग्छ,” उनले एकैसासमा भने ।

विदेशबाट आएका शव जलाउन बढी खर्च लाग्छ । “विभिन्न रसायन र औषधि हालेर ल्याइएको हुन्छ । शवको अघिल्तिर पर्नै गाह्रो हुन्छ । सास फेर्नै सकिँदैन,” उनले भने ।

शव जलाउँदा जलाउँदै जीवनका ६६ हिँउद सकिए । जति दौडधूप गरे पनि मानिस चिता र चिहानभन्दा पर पुग्दैन । चन्द्रमामा पुगेर फर्किए पनि आइपुग्ने घाट नै हो । यही सोचेर उनी सन्तुष्ट छन् । जति धन सम्पत्ति भए पनि, कमाए पनि मानिस रित्तै हात बिदा भएको देखेकाले पैसा कमाउन नसकिएकोमा उनलाई पश्चाताप छैन । हजारौं शवलाई खरानी पारिसकेकाले पनि होला– मृत्युको भय र चिन्ता पनि छैन ।

“म पनि यसैगरी बागमतीमा मिसिने र माटोमा विलय हुने त हो नि भन्ने लाग्छ र जीवनमा प्रगति गर्न सकिएन भन्ने दिमागमै आउँदैन,” जाँदाजाँदै उनले जीवनदर्शन सुनाए ।

About Unknown

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas euismod diam at commodo sagittis. Nam id molestie velit. Nunc id nisl tristique, dapibus tellus quis, dictum metus. Pellentesque id imperdiet est.

No comments:

Post a Comment