–अक्षर काका
जीवन आफैंमा ठूलो शिक्षालय हो । र त, केही मानिसहरू भन्छन्, पाठशालाको पढाइ अपूरो हुन सक्छ । यसकारण कि त्यहाँ जीवनी पढाइन्छ तर जिन्दगी सिकाइँदैन ।
हाम्रै आँखा वरिपरि त्यस्ता केही दृश्यालयहरू छन्, जुन विश्वका ठूला विद्यालयभन्दा कम छैनन् ।
त्यस्तै ठाउँ हो पाशुपत् क्षेत्रको भष्मेश्वर घाट– जहाँ रुवावासी, कोलाहल, सन्नाटा, धूवाँको मुस्लोलगायत जिन्दगीका उदेकलाग्दा दृश्यमात्र होइन, त्यहीँभित्र जीवन खोजिरहेका पात्रहरूको चाखलाग्दो कथा पनि भेटिन्छ ।
शव जलाएर जीवन चलाउने, बाँकी रहेका ठुटा ठेलागाडामा गुडाउँदै जिन्दगी धकेल्ने, चिता पखालेर सपना उजिल्याउने अनि बागमतीमा मिल्काएका शवका लुगाफाटा, चुनचाँदी र सिक्का बटुलेर भोक मेटाउने अनेक पात्रहरूको जीवनचर्याले भरिएको छ, भष्मेश्वर घाट ।
त्यही भीडमा भेटिन्छन् एक अर्का पात्र ।
सामान्यतयाः हिन्दू संस्कारमा मानिस जीवनमा दुई पटक किरिया बस्छ । एक पटक बाबु बित्दा, अर्को पटक आमाको मृत्यु शोकमा आशौच बार्छन् र काजकिरिया गर्न कोराभित्र बस्छन् । कोही–कोही तीन÷चार पटक पनि किरिया बसेका हुन सक्छन् । त्योभन्दा बढी शायदै कसैले काजकिरिया गर्नुपर्छ ।
तर, पशुपतिमा एकजना यस्ता पात्र भेटिन्छन्, जसले जीवनमा तीन सयभन्दा बढी पटक किरिया बसिसकेका छन् । काजकिरिया गरेरै जीवनको गोरुगाडा निर्निमेष गुडाइरहेका छन् ।
कोराभित्र बसेर जुठो बार्नु सजिलो काम होइन । आफ्नै मातापिता र आफन्तको काजकिरिया गर्नसमेत कतिपयलाई निकै गाह्रो हुन्छ । त्यसैले दशक्रियाअन्तर्गतको १३ दिनको मृत्युसंस्कार/अन्त्यसंस्कार छोट्ट्याएर पाँच÷सात दिनमै सक्ने कि भन्ने बहस पनि बेलाबखत हुने गर्छ ।
एक छाक अन्न खाएर नुनसमेत नखाई १३ दिनसम्म किरिया बसेर झन्डै २० वर्ष बिताएका ती पात्र कसरी ठोकिन आइपुगे यस्तो पेसामा ?
१३ दिने काजकिरिया सकिएपछि अर्को कामको पर्खाइमा पुष्पराज आर्यघाटमा ।
|
० ० ०
कहिले हस्तिनापुरको राज, कहिले चपरीमुनिको बास ! यो आम मानिसहरूको नियति नहुन सक्छ तर यस्तै दुर्दशा बेहोर्न बाध्य भए मकवानपुर, आमभन्ज्याङ– ७ का पुष्पराज आचार्यले । बाबुको उच्च महत्वाकांक्षा, लालसा र यत्नबीच तालमेल मिलेको भए उनी शायदै पशुपतिको चिता कुरेर बस्नु पथ्र्यो र पेट दाम्रो पारेर जीवन उकास्नु पर्थ्यो ।
बाबुले बाटो बिराउँदा उनी आफैँ वृद्धाश्रम मात्र आइपुगेनन्, भएको एउटा छोरालाई पनि जीवनभर पशुपतिको पेटी ढुक्न बाध्य बनाइदिए । पुष्पराजका बाउ जुवातासका अम्मली थिए । जुवामा उनले धन–सम्पत्ति मात्रै होइन, जीवनै हारे । अन्नतः पशुपति वृद्धाश्रमको शरणमा आइपुगे र विसं. ०६१ सालमा भौतिक चोला बिसाए ।
पुष्पराज आफ्ना ७४ वर्षीय पिता गंगाधर आचार्य (निलो स्विटर)का साथ १५ वर्षअघि पशुपति वृद्धाश्रममा।
|
फर्पिङ, गोपालेश्वरका रैथाने आचार्य हुन् उनी । पचासौं रोपनी जग्गा थियो । “बाउ सतमूल्याहा निस्के, रातदिन जुवातास खेल्नु पथ्र्यो,” उनी भन्छन्, “जुवातासको लतले धन त सकियो नै, फर्पिङको जायजेथा पनि रित्तियो ।”
डेढ–दुई वर्षका हुँदै आमा गुमाएका रहेछन् पुष्पराजले । “आमा बितेपछि त्यही शोकले हो कि के हो, बाबुलाई जुवाको लत लागेछ । “आमा बितेपछि कामको खोजीमा भारतको कलकत्ता जानुभएको थियो, त्यहाँ १०–१२ वर्ष बसेर आउनुभयो, फर्किंदा जुवा खेल्न सिकेर आउनु भएछ,” उनले थपे ।
उसै भनेको होइन– नखेल्नू जुवा र तास, धनको नाश जीवनको वनबास ।
नभन्दै उनको जिन्दगीमा पनि त्यस्तै भयो । धनसम्पत्ति जुवाको दाउमा राख्दाराख्दै जीवनको नाउ घोप्टियो र घाउ जिन्दगीभरि दुखिरह्यो । फर्पिङबाट उठिबास लाग्यो र उनीहरू विस्थापित भएर मकवानपुरको आमभन्ज्याङ पुगे ।
आमभन्ज्याङ पुगेपछि पनि बाबुको बानी छुटेन । त्यस्तैमा ०२६ सालको भेलबाढीले खेत बगाएपछि उनीहरूलाई ठूलो आपत आइलाग्यो । ‘जहाँ गहिरो, त्यहीँ पहिरो’ भनेजस्तै भयो र बाबुले घर छाडे । त्यसो त जुवाको लतका कारण आफन्तहरूले पनि ‘कि घर छाड, कि जुवा छाड’ भनेर सल्लाह दिइसकेका थिए ।
घर छाड्नु र जुवा छाड्नुमा कुनै भिन्नता थिएन । कारण उनको सर्वस्व गुमिसकेको थियो । र, रित्तिन बाँकी केही थिएन । त्यसपछि उनी मीत बुद्धिबहादुर थापामगरको साथ लागे र पशुपति आइपुगे । बाबु पशुपति आइपुगेपछि उनी पनि घरमा एक्लै बस्ने कुरा भएन । अलिअलि भएको खेतबारी र घर आफन्तको जिम्मा लगाएर उनी पनि काठमाडौं पसे । सुरुमा किरिया बस्नेको भान्छे लागेका उनी ०५० सालदेखि भने आफैं किरिया बस्ने थाले ।
त्यसभन्दा अघि उनी घर ढलान गर्न ढलान पाटीसँगै जान्थे । बालुवा चाल्ने र सिमेन्ट मुछ्ने काममा पनि केही वर्ष बिताए । तर, कतैबाट पनि उँभो लाग्ने छाँट नदेखेपछि उनी राजराजेश्वरीमा किरिया बस्न आइपुगे ।
वृद्धाश्रममा भएकाले सुरुमा बाबु र मीतबाबुले नै किरिया बस्ने र भान्छे लाग्नुपर्ने मान्छे खोजिदिने गरेको उनी बताउँछन् । “बुवाले सधैं यस्तो पानीआन्द्रेले यहाँ काम गर्न सक्दैन भन्नुहुन्थ्यो तर मीतबाले छोरालाई यतै राख्नुपर्छ भनेर उहाँले नै काम खोजिदिनुहुन्थ्यो । पछि बुवाले पनि मानिसहरूसँग सम्पर्क बढाउन थाल्नुभयो,” उनले सम्झिए ।
बिहेबारी पशुपतिपारि
‘भाग्य’ र अनुहार जहाँ गए पनि बदलिँदैनन् । नियतिले सानैदेखि हानेको झटारो पशुपतिमा आएपछि पनि कम भएन । सुरुमा उनले उदयपुर कटारीकी एक युवतीसँग आफ्नै राजीखुसीले विवाह गरेका थिए । युवतीको घरपरिवारसँग सल्लाह नभई बिहे गरेकाले युवतीका दाजुले केही दिनमै बहिनी फिर्ता लगे । त्यसपछि उनी विक्षिप्त बन्न पुगे ।
“जीवनभर नछुटिने वाचाकसम खाएर ल्याएकी जीवनसाथी मबाट अलग्याएर फिर्ता लगेपछि मेरो कलेजो काटेसरह भयो, त्यो घटनाबाट म निकै दुःखी भएँ र मेरो दुर्दशा झनै चुलियो,” उनले पीडा पोखे ।
पुष्पराज तेस्रीश्रीमती जानकी र ३ महिनाकी छोरी शान्तीका साथ।
|
पशुपतिमा किरिया बस्थे र कहिलेकाहीँ टहलाउन श्लेषमान्तक वनतिर जान्थे । त्यस्तैमा अचानक एकदिन उनले गुह्वेश्वरी जाने उकालोमा एक युवती भेट्टाए । घर, थर, नाम र वतनसमेत बताउन नसक्ने हालतमा फेला पारेकी ती युवतीलाई उनले उपचार गर्नुपर्छ भन्ने ठाने र आफैंले उपचार गरे पनि । छ महिना उपचार गरेपछि उनको स्वास्थ्य अवस्थामा सुधार आयो, उनले होसको कुरा गर्न थालिन् ।
मानिसको मन न हो, बाटोमा अलपत्र परेको मान्छेलाई उपचार गरेर निको तुल्याउने मनकारी जीवनमा शायदै भेटिन्थे, उनले पाएकी थिइन् । आफूलाई जीवनदान दिने तिनै युवकसँगै जीवन बिताउँछु पो भन्न थालिन् ।
एक मनले सोचे– बाटामा भेटिएकी, के हो, कसो हो ? अर्को मनले भन्यो– दैवले तँलाई जुराइदिएको हो भने किन हात नथाप्ने ? त्यसपछि उनले बिहेको प्रस्ताव स्वीकारे । महोत्तरी बर्दिवासकी रहिछन् उनी । उपचार गरेर बिहेसमेत गरेकाले युवतीको घरपरिवार खुसी नहुने कुरै भएन ।
त्यो बिहे पनि सुखद् भएन । साइकलबाट सानैमा लडेकाले उनमा ठूलो मानसिक आघात परेको रहेछ । जति उपचार गरे पनि उनको व्यथा बल्झिइरह्यो । अलिअलि भएको पैसा पनि उपचार गर्दागर्दै सकिएपछि उनले हार माने ।
त्यस्तैमा एक छोरा र एक छोरी जन्मिए । उपचार गर्दा पनि केही सीप चलेन । लुगाफाटो फालेर बागमतीको किनारै किनार दौडिन थालेपछि उनी वाक्क भए र माइतीको जिम्मा लगाइदिए ।
केही समयअघि करेन्ट लागेर ससुराको निधन भयो । सुनेका छन्– पत्नीको मानसिक अवस्थामा केही सुधार आएको छ । स–साना बालबच्चा पनि भेट्न मन छ । उदेकलाग्दो पारामा सुनाए– जान त मन छ, खर्च छैन, कसरी जानू ?
नियतिको एकपछि अर्को झटारो सामना गर्दै थिए उनी । त्यस्तैमा फेला पारे तेस्री पत्नी । विडम्बना भनौं या प्रारब्धको खेल– त्यो बिहे पनि अघिल्लाभन्दा फरक भएन । ललितपुरकी युवतीसँग उनको तेस्रो घरजम भयो । सुरुमा राम्रै थियो । उनको मानसिक अवस्था पनि त्यस्तै निस्कियो र उनी प्रताडित भए । दुःख यत्तिमै सकिएको भए उनी खुसी पनि हुन्थे । त्यसबाट जन्मिएकी थिइन्, एक छोरी । उनी सात कक्षामा पढ्दै थिइन् । अचानक १३ पुगेर १४ नकाटेकी छोरीलाई अपरिचित युवकले भगाइदिएपछि उनी अहिले थप मर्माहत बन्न पुगेका छन् । भन्छन्, “अहिले कहाँ छे, के कस्तो अवस्थामा छे, कुनै अत्तोपत्तो छैन । न बेचिदियो कि ? माइती नेपाल र प्रहरी प्रशासनलाई भनेर खोजी गरिरहेको छु ।”
राणा परिवारदेखि मगन्तेसम्मको काजकिरिया
०५४ सालदेखि सुरु भएको हो पशुपति आर्यघाट सेवा समिति । त्यही समितिअन्तर्गत रहेर उनीलगायत अरुले व्यावसायिक रूपमै काजकिरिया गर्दै आएका छन् । घाट सेवा समितिले काजकिरियालाई चार किसिममा वर्गीकरण गरेको छ । पहिलो रही किरिया हो । ८ देखि १३ दिनसम्म बस्नुपर्ने यस्तो किरियाका लागि ६ हजार रुपैयाँ शुल्क लाग्छ । ठाडो किरियाको पनि ५ देखि ६ हजार रुपैयाँसम्म पर्छ । छोरो बनेर दागबत्तीसमेत दिने र किरिया बसेको चाहिँ १३ हजार रुपैयाँ लाग्छ ।
कहिलेकाहीँ उनीहरू किरिया बस्नेको भान्छे पनि लाग्ने गरेका छन्, त्यसको १३ हजार रुपैयाँ लिने गरेका छन् । घाट सेवा समितिले यी सबैमा १० प्रतिशत सेवा शुल्क काट्छ । पछिल्लो समय घाट सेवा समितिको सेवा–सुविधा चित्त नबुझेर व्यक्तिगत सम्पर्क र सम्बन्धमा किरिया बस्नेहरू बढेको पुष्पराजले बताए ।
उनी भन्छन्, “यहाँ किरिया गर्ने बाजेहरूको संख्या १२–१३ जना हो तर उनीहरूले सेवा–सुविधामा चित्त नबुझाएकाले आफैं मृतक परिवार खोजेर किरिया बस्ने पनि गर्छन् ।”
१५ वर्षअघि क्रियापुत्री बस्ने तरखरमा पुष्पराज।
|
किरिया बस्ने नै पेसा भएपछि यसको बस्छु, त्यसको बस्दिनँ भन्न मिल्दैन । त्यसैले उनले राणा परिवार, उच्च खानदानदेखि केही नहुने परिवारको समेत किरिया बसेका छन् । राजा वीरेन्द्रका मावली खलक दीपकविक्रम शाहको समेत किरिया बसेको उनले सुनाए ।
“ठूला परिवारको किरिया बस्दा अतिरिक्त सेवा–सुविधा त केही पाइँदैन तर पनि कसै–कसैले खुसी भएर औँठी, थप पैसा पनि दिन्छन्,” उनले भने ।
राणा परिवारको काजकिरिया गर्दा ७० हजार रुपैयाँसम्म नगद र एउटा औंठी पाएको उनी सम्झिन्छन् । “बाहिरबाट हेर्दा फलानोले त किरिया बसेर कति कमाएछ जस्तो लाग्छ तर भित्रको दुःख त भोग्नेलाई मात्र थाहा हुन्छ,” उनले दुखेसो गरे ।
०५५ सालमा नेपालगन्जका जनक केसी भन्ने मृतकको किरिया बसे उनी । उनी रानीपोखरीमा हत्या गरेर फालिएको अवस्था फेटिएका जनकको पारिवारिक दुःख देखेरै किरिया बसेका थिए । “अलिकति पनि पैसा रहेनछ । भएको पैसा पनि सद्गत गर्दामै सकिएकाले किरिया कसरी गर्ने भन्ने अन्योलमा परिरहेका रहेछन्, मैले गरिदिएँ,” उनले त्यस बेलाको क्षण सम्झिए । पछि उनीहरूका आफन्तले नेपालगन्जमै भेटेर अलिकति पैसा दिएको उनले बताए ।
उनका अनुसार सनातन हिन्दू संस्कारमा काजकिरिया गर्नुजस्तो पवित्र कार्य अरु हुँदैन र छैन पनि । त्यसैले पैसा नकमाए पनि यसैमा खुसी छन् ।
० ० ०
काजकिरिया गर्दा धर्म हुने एउटा विश्वास त छ तर कोरा बस्न त्यति सजिलो छैन । एक छाक भात खाएर नुनसमेत नखाई झन्डै आधा महिना बिताउँदा उनी धेरै पटक कोराभित्रै बेहोस भएका छन् । कम रक्तचापका कारण समस्या निम्तिइरहन्छ । केही दिनअघि काभ्रेका हरि खनालको कम रक्तचापका कारण कोराभित्रै मृत्यु भयो । उनी पनि लामो समयदेखि राजराजेश्वरीमा किरिया बस्दै आएका थिए ।
त्यसरी काजकिरिया गर्दागर्दै कोराभित्रै निधन हुँदा पनि उनले केही सेवा–सुविधा नपाएको पुष्पराजले बताए । “यहाँ किरिया बस्न आउने ब्राह्मणहरू सबै खान नपुगेर, दुःख पाएर आएका त हुन् नि, खान–लगाउनको समस्या नभएको भए यस्तो दुःख गर्नु पर्थ्यो र ?” उनले मलिन अनुहार लगाए ।
त्यसरी किरिया बस्दा फलफूल, घ्यु, मरिच, अदुवा, कागती, काँचो केरा र (कसैकसैको) आलु खान मिल्ने चलन छ । त्यसका अरिक्त श्रेष्ठ थरबाहेक नेवारहरूको काजकिरिया गर्दा सिधे नुन खान पाइन्छ । कुमाइहरूको कात्यायनी विधिमा पनि सिधे नुन चल्ने उनले बताए । नत्र अधिकांशको मृत्यु आशौचमा नुन बन्देज छ ।
० ० ०
पशुपतिस्थित राजराजेश्जरीमा त्यसरी किरियाबस्ने ब्राह्मणहरूको संख्या १२ जति छ । उनीहरू पछिल्लो समय आर्यघाट सेवा समिति र पशुपति क्षेत्र विकास कोषसँग असन्तुष्ट छन् । पुष्पराज भन्छन्, “हामी यहाँ बीसौँ, तीसौँ वर्षदेखि काम गरिरहेका छौँ । समितिको सेवा गरिरहेका छौँ । यहाँबाट अवकाश लिएर जाँदा हामीले केही उपदान पाउनै पर्छ । हाम्रो पनि जीवनको मूल्य छ, पेसाको मान छ नि !”
उनीहरूलाई बिचौलियाहरूले निकै दुःख दिन्छन् । ‘बाहिरबाट किरिया बसेर यसले त त्यति कमायो नि’ भन्ने जस्ता नचाहिँदा कुरा गरेर विकास कोष र घाट सेवा समितिसँग दरार उत्पन्न गराई आफ्नो फाइदा खोज्नेहरूको कमी नभएको बताउँछन् पुष्पराज । त्यसैले पनि विकास कोषसँग बेला–बेलामा असमझदारी बढ्ने गरेको उनको भनाइ छ । भन्छन्, “सबैले दुःखै गरेर खाने हो, एकले अर्काको काममा हस्तक्षेप होइन, समन्वय गरेर अघि बढ्न सकियो भने सजिलो हुन्छ । दुई दिनको जिन्दगीमा किन रिस र ईर्ष्या साँध्नू ?”
No comments:
Post a Comment